Friday, October 17, 2008

1st Raya



Ok sambung lagi citer raya...pas aku dah uplod intro raya tuh...ni aku nak citer sket menu, sape2 je yg dtg n ape yg aku wat mase raya pertama aritu...ahaks...Menu kat umah aku cam biase la...ada ketupat, 'burasak' (ada sape2 tau ape benda ni)? burasak ni cam menu utama tuk org2 bugis la...cam lemang gak..cuma agak commembuatnyer...aku ada snap gambo mase watburasak nih..tp nanti free la br aku uplod...aku citer sket pasal burasak ek...busarak ni dibuat dr beras n santan...cam masak nasi lemak tuh...pas dah masak nasi tu..kene lak balut ngan daun pisang paling muda (yg kaler kuning n lembut tu), pastu balut lg sekali ngan daun pisang yg wat bungkus nasi lemak tuh...then dilurut2kan smpi jd sekeping...bila dah siap yg keping2 tu..kene lak susu



n dlm 5-6 keping then dibalut lg ngan daun pisang paling tua n dah disalai..tuk pe salai? sbb tanak dier pecah mase kite bungkus tuh...hehe..pastu kene ikat ngan tali kuat2...pastu kene rebus dlm 4-5jam cam ketupat...tp rase mmg sedap la...eh sedap ke? tatau la..org yg dtg mkn seme kate sedap...org taiwan ngan japan pon dah mkn tau...bos aku bawak dtg aritu..dorang kate sedap...hahahah...tp dorang mkn gitu je la tak mkn ngan kuah dier..sbb pedas...kuah dier lak kuah ikan parang masak asam....aku tak pandai mkn sgt..aku suke mkn ngan sambal kacang or ayam masakmerah...ok smpi sini dulu citer burasak tuh ek...penat lak...haha..sambung balik bab menu...selain ketupat & burasak...kiteorg masak rendang daging, ayam masak merah, kuah kacang, ikan parang masak asam & sambal goreng...sorila geng...den tak dapek nak snap pic makanan tu seme...maklumla bz bebenor...tgn basah takleh amek gambo...nanti kemera karat..hahaha..selain tu kiteorg masak gak tomyam, udang goreng n siakap sweet sour tuk sape2 yg dtg on 1st raya tuh...kire ada xtra menu la...ah



aks...bos aku mkn smpi takleh nak balik..penuh dah perot dier...
ok ar...antara yg hadir mase 1st raye aritu adalah...1st family yg dtg adalah bestfren aku..dpn umah aku jek...dier mai ngan family...sonot layan dier...pastu lom kwn aku tu balik bos aku plak dtg beramai2...2 kete la...eh b4 ida ada 2 org uncle (kwn abg aku) dtg ..tp tak bz la sgt sbb dier 2 org je...bos aku lak dtg dkt 10 org...pastu lom siap bos aku mkn dtg plak kerabat-kerabat cina dtg....dkt 16 org gak dok kat beranda umah tuh tunggu turn...wakakakak....yg kiteorg ni mmg tak dan dah nak layan2 sgt...akakngan abg aku dok masak kat dapo...aku uruskan meja2 mkn.. dapo ngan luar seme...kemas2 sket umah @ sofa yg dilanyak dek budak2..n anak2 buah aku selain dr tgk tb..leh gak diharap bawak air @ lauk gi meja...pas siap seme keluarga tu mkn..dorang pon balik ler...dlm kul 11.30 gitu...so free la seketika aku ni...dok rehat2 jap..sambil kemas2 ape yg sepah...pinggan toksah ckp ler...dlm kul 11.45 gitu..sanny plak dtg ngan bini dier n anak dier...pic aku pegang beby tu anak sanny la...memula nak kasi kiteorg jaga..tp mak mentua dier takut anak dier tak reti lak ckp cina nanti..haahaha..so kensel...k sambil2 baring2 n layan anak2 sanny tuh...kiteorg dpt call...family maklong nak mai...ramai dorang kate...mmg ramai pon...ihiks...tp best per.. bkn salu dpt jumpa...ngan anak2 maklong ni aku rase mmg bila dier dtg je la br jumpa..sbb bila aku gi uma maklong..dorang seme dah balik umah memasing...mmg tak jumpa la kan...kang aku uplod sket pic family maklong yg sempat aku snap...dorang mai 5 kete...tak sempat lak aku nak kire jumlah...hahaha...kalau tgk pic ramai2 tu la pic family maklong...luper nak snap mase dorang sebok nak balik...bersusun je kat jln..ahaks..sonoknyer time tuh...pastu aku tak ingat dah sape2 lg dtg umah aku...sbb aku takleh fikir dah..penat..hahaha

No comments: